Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Volle tarief voor technische invoer bij crematorium?

20110310 2010065 Geleverde diensten

Klacht:

Klaagster vindt het niet terecht dat voor een ‘technische invoer’ van de overledene de volle kosten voor een crematie met plechtigheid in rekening worden gebracht en wenst teruggave van de helft van dit tarief.

Uitspraak:

Klaagster was jaren uitvaartleider geweest en kende het betreffende crematorium en het vroegere beleid ten aanzien van een ‘technische invoer’. Het beleid was echter intussen gewijzigd, dit was kenbaar gemaakt aan de relaties van het crematorium en er waren redenen voor. Aan klaagster is meerdere malen tijdig duidelijk gemaakt dat zij ondanks het niet gebruikmaken van allerlei faciliteiten, toch het volledige tarief zou moeten betalen. Klaagster heeft de technische invoer op het afgesproken tijdstip laten plaatsvinden en is daarvoor het volledige bedrag verschuldigd. Het aanpassen van de tarieven of het beleid over een ‘technische invoer’ kan de ombudsman ingevolge het klachtenreglement niet beoordelen. Hiervoor moet klaagster andere wegen zoeken. De ombudsman heeft geen rechtsgronden gevonden op basis waarvan teruggave van een deel van de betaalde crematierechten gerechtvaardigd was. De klacht van klaagster werd ongegrond verklaard.