Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Verlengde kist noodzakelijk of niet?

20111126 2011028 Kist

Klacht:

Er is een verlengde kist besteld en in rekening gebracht terwijl dat niet nodig was omdat de overledene niet verschrikkelijk lang was.

Uitspraak:

Volgens de uitvaartondernemer was een verlengde kist nodig omdat de overledene gestrekte voeten had. De overledene was volgens klaagster bij leven 1.82m. Daarmee wordt niet duidelijk dat er, zelfs met gestrekte voeten, een verlengde kist nodig was. De ombudsman heeft informatie opgezocht over standaardmaten van kisten. De verzorger was ongeveer 2 1/2 uur na overlijden aanwezig, zodat de lijkstijfheid waarschijnlijk al wel in gang gezet, maar nog niet voltooid was. Onduidelijk is of er pogingen zijn ondernomen door de verzorger om de eventueel aanwezige stijfheid uit de voeten te verwijderen. Klaagster heeft gemeld dat haar echtgenoot in een verzorgingsbed met het bovenlichaam enigszins omhoog, is overleden. Hierdoor is het waarschijnlijk dat de zwaartekracht ervoor heeft gezorgd dat de overledene met de voeten verticaal tegen het ondereind van het bed aan kwam te liggen en zo is overleden. Omdat de uitvaartondernemer geen verdere inhoudelijke informatie heeft verstrekt en er daardoor getwijfeld kan worden aan de juistheid van het advies van de verzorger, is de klacht gegrond verklaard en hoeft klaagster de meerkosten van de verlengde kist niet te betalen.