Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Slecht gegraven graf

20110714 2010105 Geleverde diensten

Klacht:

Klaagster meldt dat haar echtgenoot in de verkeerde kist is opgebaard. Bij de begrafenis bleek dat het graf te klein en te ondiep gegraven was, de wanden waren deels ingestort, er stond veel grondwater in het graf en de planken om de kist op te zetten ontbraken deels. Klaagster is van mening dat een graf op de dag van de uitvaart gegraven moet worden en heeft vragen over twee tarieven.

Uitspraak:

Doordat er geen kostenbegroting is opgemaakt en er geen kopie van een aannameformulier door de uitvaartondernemer is toegestuurd kan de ombudsman de feiten slecht controleren, dat is niet goed voor de uitvaartbranche en voor de betreffende ondernemer. De klachten over het graf en de opbaring worden niet ontkend. De ondernemer erkent echter geen enkele verantwoordelijkheid voor het slecht gegraven graf. Hij ‘bestelt’ slechts telefonisch een graf. De ombudsman concludeert dat dit een te beperkte opvatting is van de taak vaan een uitvaartleider. Een uitvaartleider maakt afspraken met de beheerder over het graf en dient die afspraken ook te controleren. De uitvaartondernemer kan worden aangesproken voor eventuele fouten die derden maken bij het uitvoeren van de opdracht tot het verzorgen van de uitvaart (hier: begrafenis). Een klager kan kiezen wie hij aanspreekt, de uitvaartondernemer of de begraafplaats. Hier is gekozen voor de uitvaartondernemer. De uitvaartondernemer kan op zijn beurt weer de begraafplaats aanspreken. Deze klachten worden gegrond verklaard. De klacht over het op de dag van de uitvaart graven van het graf is ongegrond en dat geldt ook voor de ‘klacht’ over de tarieven voor zover de ombudsman bevoegd zou zijn daarover te oordelen. Aan klaagster wordt een vergoeding van €1250,- toegekend.