Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Onverwachte drukte bij uitvaartbedrijf ?

20110329 2010046 Kwaliteit dienstverlening

Klacht:

Het gaat om diverse klachten. Klager wil uitleg over onderverzekering, op de verzonden rouwkaarten is geen huisnummer vermeld, de afspraak over een drukproef voor de bidprentjes wordt geschonden, de tekst die door een uitvaartleider tijdens de uitvaart zou worden voorgelezen is vergeten, de uitvaartleider is niet zelf aanwezig bij de uitvaart, bij de uitvaartplechtigheid werd een ander lied aangekondigd dan er ten gehore werd gebracht, de post dienstverlening is te hoog en klager is niet geïnformeerd over de mogelijke keuzes en kosten van de uitvaart op de kostenbegroting en de factuur. Daarnaast is klager ontevreden over het omgaan met zijn klacht door (de centrale organisatie van) de uitvaartondernemer.

Uitspraak:

Het gaat hier om een niet zelfstandig aangesloten uitvaartondernemer die, zo wordt geconcludeerd, valt onder een wel aangesloten organisatie, waarbij die aangesloten organisatie kan worden aangesproken. Voldoende verzekerd zijn is een verantwoordelijkheid van de verzekerde. De uitvaartondernemer biedt aan de kosten van de rouwbrieven te compenseren, dit is voldoende. De bidprentjes zijn (te) laat aangeleverd. De kosten hiervan zijn door de ondernemer gecrediteerd. Er was overeengekomen dat de uitvaartleider een tekst zou maken en uitspreken tijdens de afscheidplechtigheid. Daarvoor waren 2 extra uren begroot. Klager zou de tekst goedkeuren, wat ook gebeurde. Er waren daarna echter nog ongevraagd een welkomst- en dankwoord toegevoegd en er werd een gedicht voorgelezen zonder dat klager hiervan op de hoogte was. In dit geval had alles aan klager vooraf ter goedkeuring moeten worden voorgelegd. De extra uren zijn door de ondernemer gecrediteerd. Op het laatste moment is de begeleiding van de uitvaart overgedragen aan een andere uitvaartleider. Deze is niet voorgesteld aan de familie en er is voor de dienst niet mee gesproken. Dit klachtonderdeel is gegrond. Ook is er een verkeerd lied aangekondigd. Ook dit klachtonderdeel is gegrond. Een deel van de klachten is waarschijnlijk terug te voeren op de reden waarom er een andere uitvaartleider moest worden ingezet, namelijk onverwachte drukte. Klager vindt de post dienstverlening op de kostenbegroting en de factuur (te) hoog. Hij betoogt dat het standaard daarin opgenomen aantal uren niet is gehaald. Dit klachtonderdeel wordt ongegrond verklaard. Klager heeft de kostenbegroting getekend. Klager vindt tot slot dat zijn klacht niet goed is afgehandeld. Ten overvloede geeft de ombudsman aan dat dit beter had gekund en dat het risico van een niet zorgvuldige afhandeling kan zijn dat een klager alsnog naar de ombudsman gaat. In totaal wordt (inclusief al toegekende of toegezegde compensatie) aan klager een bedrag toegekend van €794,50.