Koffietafel en collectebus
Klacht:
2019-135 Koffietafel en collectebus 25-01-2020
Onderwerp van het geschil:
Klaagsters partner overleed. Zij maakte afspraken met de uitvaartondernemer over de genodigden voor de koffietafel, na de afscheidsdienst. Ondanks deze afspraken werden verschillende gasten niet toegelaten tot de koffietafel. Daarnaast verdenkt klaagster de uitvaartbegeleider van diefstal.
Uitspraak:
Beslissing van de ombudsman
Op basis van het bovenstaande oordeelt de ombudsman als volgt.
Het is uiterst verdrietig dat klaagster zo’n naar gevoel overhield aan het afscheid van haar man. Dat er twee (voor klaagster belangrijke) onderdelen van de uitvaart verkeerd uitpakten, valt niet te ontkennen. Op basis van het dossier kan de uitvaartbegeleider/uitvaartondernemer echter niet voor beide zaken verantwoordelijk worden gesteld. De uitvaartondernemer is verantwoordelijk voor het feit dat zijn medewerker het collecte-protocol niet volgde. De uitvaartondernemer nam daarvoor zijn verantwoordelijkheid, door zijn medewerker op zijn fout aan te spreken, een aantekening in diens personeelsdossier te maken en een strafklus te geven. Daarnaast probeerde hij met klaagster te overleggen om tot een oplossing te komen. Toen dat niet lukte, uitte hij zijn excuses, doneerde hij € 500,- aan het KWF en gaf hij klaagster € 500,- korting op de uitvaartrekening. Daarmee reageerde hij adequaat op de klacht van klaagster.
Klaagster gaf aan dat zij de factuur nog niet betaalde, omdat zij daarmee wilde wachten tot de ombudsman een oordeel zou hebben gegeven. Op basis van het bovenstaande oordeelt de ombudsman dat klaagster de uitvaartfactuur dient te betalen, minus de vergoeding van € 500,-. Dat betekent dat binnen drie weken het bedrag van € 9.508,81 op de bankrekening van de uitvaartondernemer dient te staan.