Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Grote hoeveelheid belangstellenden bij uitvaart, verwacht of onverwacht?

20100524 2009120 Aula Koffiekamer

Klacht:

Bij aankomst bij het crematorium was er niemand om de familie te ontvangen, de kist stond reeds opgesteld in de zaal en toen de familie afscheid wilde nemen moesten belangstellenden de zaal uit, er zijn veel belangstellenden geweest waardoor er problemen ontstonden o.a. om de sprekers bij de uitvaart te kunnen zien en horen.

Uitspraak:

De familie bleek drie kwartier te vroeg voor het afscheid nemen, waarvoor de familie op eigen gelegenheid naar het rouwcentrum kwam. Onder deze omstandigheden kan klager niet verwachten dat de uitvaartleider meteen beschikbaar is. De klager betoogt dat de familie in de familiekamer zou wachten totdat de uitvaartplechtigheid zou beginnen. Volgens de uitvaartleider zou er een afscheid zijn met open kist voorafgaand aan de uitvaartplechtigheid. De familie zou de kist sluiten en daarna zou de plechtigheid beginnen. Om de familie privacy te gunnen heeft de uitvaartleider aan aanwezigen die alvast (ongevraagd) in de zaal waren gaan zitten gevraagd om zich enkele ogenblikken te verwijderen. Blijkbaar zou zowel het afscheid als de uitvaartplechtigheid in dezelfde zaal plaatsvinden. De exacte gang van zaken is niet vastgelegd, wel is vastgelegd dat het afscheid direct voorafgaand aan de uitvaartplechtigheid zou plaatsvinden. Klager onderbouwt zijn klacht niet nader. Klager stelt bij het aannamegesprek te hebben gemeld dat er 160-170 belangstellenden werden verwacht. Op het aannameformulier dat door klager is getekend, staan 125 belangstellenden vermeld. Er zijn 225 belangstellenden geweest. In klagers visie hadden 60 personen extra bij een flexibele organisatie geen problemen veroorzaakt. De uitvaartondernemer betoogt dat zij zoveel als mogelijk alles hebben gedaan om de zaak in goede banen te leiden, maar dat het onvermijdelijk is dat sommigen de uitvaart niet goed kunnen volgen, nu het aantal bezoekers bijna was verdubbeld bij het verwachte aantal. Na lange tijd maakt klager melding van het niet openen van tussendeuren, als oorzaak voor het niet goed kunnen volgen van de uitvaart. Na zo lange tijd valt dit niet meer na te gaan. Klager heeft niet aannemelijk kunnen maken dat hij een hoger bezoekersaantal heeft aangegeven en dat de uitvaartleider dit ten onrechte niet zou hebben genoteerd of dat de door de uitvaartleider geschatte hoeveelheid te verwachten bezoekers (125) onzorgvuldig was. Alle klachten worden ongegrond verklaard en klager moet de nog openstaande rekening betalen.