Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Gebrek aan medewerking personeel crematorium

20080227 2008004 Geleverde diensten

Klacht:

Een broer van de overledene, MS- patiënt, moest per speciaal vervoer naar het crematorium komen om de afscheidsdienst van zijn zuster te kunnen bijwonen. Hoewel hij ruim op tijd was vertrokken moest zijn begeleidster per mobiele telefoon doorgeven dat ze waarschijnlijk iets later zouden komen, omdat het busje in een file vast stond. Opdrachtgever en uitvaartondernemer hebben toen met medewerkers van het crematorium afgesproken dat het betreffende busje tot aan de aula zou mogen doorrijden, zodat de broer de dienst nog zoveel mogelijk zou kunnen bijwonen. Bij aankomst van het busje werd deze echter verwezen naar de parkeerplaats, waarna de begeleidster met zeer veel moeite ( en tijdsverlies) de broer in zijn rolstoel naar de aula, bovenop een heuvel!, moest duwen.

Uitspraak:

Navraag bij het crematorium leverde niets op, want geen enkele medewerker wist iets van een gemaakte afspraak over het laten doorrijden naar de aula. Hoewel het crematorium laat weten dat het uitgangspunt bij hen is dat een ieder die moeilijk ter been is te allen tijde de aula moet kunnen bereiken is in dit specifieke geval duidelijk anders gehandeld. Navraag bij de uitvaartondernemer leverde een bevestiging op van de gemaakte afspraak tussen opdrachtgever en uitvaartondernemer met het personeel van het crematorium. Aangezien het hier een duidelijke wanprestatie van de zijde van het crematorium betreft met een forse impact op de afscheidsdienst is de klacht als terecht beoordeeld onder toekenning van een schadevergoeding.