Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Te weinig stoelen, defecte geluidsinstallatie en andere klachten.

20111103 2011029 Kwaliteit dienstverlening

Klacht:

De uitvaartverzorger heeft niet voldoende gestuurd op het idee van o.a. klaagster om de condoleance voorafgaande aan de plechtigheid te laten plaatsvinden, er werden verkeerde concepten van advertenties aangeleverd, er zijn verkeerde handvatten geleverd voor de kist, het vertrek vanaf het rouwcentrum was te laat, de familie zat bij aankomst in het café-restaurant in een veel te krappe ruimte waar ook de andere gasten binnenkwamen, er waren minder dan 200 stoelen, de geluidsinstallatie deed het niet en er waren geen routebeschrijvingen.

Uitspraak:

Klachtonderdeel 1 is een klacht van de gemachtigde en niet van klaagster en kan dus niet behandeld worden. Klachtonderdeel 2 en 3 (advertenties en handvatten) zijn toegegeven. Deze klachtonderdelen worden net als 4 (te laat vertrek) en een gedeelte van onderdeel 6 (te weinig stoelen) gegrond verklaard. Er is sprake van een verminderde dienstverlening terwijl er voor volledige dienstverlening wordt betaald. Een compensatie van €500,- is op zijn plaats. Voor klacht 7 (niet werkende geluidsinstallatie) wordt een bedrag van €600,- toegekend omdat dit afbreuk heeft gedaan aan de waardigheid van de uitvaart. Een deel van de vele belangstellenden heeft de afscheidsbijeenkomst niet kunnen horen. De klachten over de routebeschrijving (nr. 8) en over de te krappe ruimte in het restaurant (nr. 5) worden als ongegrond afgewezen.