Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Onjuiste toepassing basistarief

20071007 2007046 Factuur uitvaart

Klacht:

Klager was van mening dat de ondernemer er een onjuiste opvatting op na hield over hetgeen in het basistarief van de verzekeraar was begrepen.

Uitspraak:

Na het overlijden van zijn moeder heeft klager de verzekeraar ingelicht en deze heeft de uitvaart door een eigen uitvaartbedrijf laten uitvoeren. De door hen opgestelde kostenraming is door opdrachtgever getekend. Naderhand heeft klager op internet nagegaan welke verstrekkingen in het basistarief waren opgenomen en toen bleek dat de kosten van de rouwkamer en de verzorging van de overledene in het basistarief waren opgenomen. Voor alle zekerheid heeft klager nog informatie hierover bij de verzekeraar gevraagd en hem werd per e-mail verteld dat de genoemde verstrekkingen wel degelijk in het basistarief zitten. Het is dan ook merkwaardig dat de ingeschakelde uitvaartondernemer daar niet naar handelt en de daarmee samenhangende kosten separaat in rekening brengt. De klacht werd als terecht beoordeeld en de rekening op het juiste bedrag vastgesteld.