Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Kist niet gesloten en moeilijk te sluiten

20111003 2011030 Kist

Klacht:

De afspraak om bloemen en de muziek af te komen geven bij het rouwcentrum bleek niet bekend, klaagster en haar dochter zijn niet opgevangen bij het rouwcentrum terwijl er werd gesjouwd met een bloemstuk van twee meter lang, de kist zou gesloten zijn maar bleek niet gesloten, tijdens het sluiten van de kist is er veel geduwd en gesjord om het deksel erop te krijgen en moest klaagster assisteren waarbij ook nog een ongepaste opmerking is gemaakt, de afspraak om langs het graf van de ouders van klaagster te gaan en daar stil te staan was vergeten en sommige posten op de factuur worden betwist.

Uitspraak:

Toen klaagster met een groot bloemstuk bij het rouwcentrum arriveerde, bleek niet bekend te zijn dat zij zou komen. Klaagster werd gevraagd te wachten. De overledene werd uit de koeling gehaald en vervolgens werd klaagster bij de overledene gelaten. Er was echter afgesproken dat de kist al veel eerder zou worden gesloten. Nu de kist dan toch open was, leek het klaagster een mooi gebaar om de kist dan maar zelf te sluiten. De kist bleek echter niet gesloten te kunnen worden omdat het hoofd van de overledene te hoog lag. Er kwam een medewerker hulp bieden. Klaagster moest steeds het deksel laten zakken en dan keek de medewerker of het al kon. Als het niet kon, werd er door hem gesjord en geduwd aan de overledene, waarna opnieuw geprobeerd werd. Toen klaagster uitsprak dat zij bang was dat de nek van oom zou worden gebroken zei de medewerker dat oom ook wel erg stijf was. Deze klachten worden gegrond verklaard. De uitvaartondernemer heeft in totaal aangeboden een bedrag van €965,- te compenseren. De ombudsman is van mening dat dit voldoende is.