Ombudsman Uitvaartwezen
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen behandelt klachten van consumenten over de uitvaartbranche

Advertentie in grijs

20110912 2011003 Advertentie

Klacht:

Klaagster is bij monde van haar gemachtigde van mening dat de plaatsing van de rouwadvertentie in een landelijk dagblad niet volgens afspraak tussen haar en de uitvaartondernemer is geplaatst. De advertentie is licht afgedrukt. Verder is de naam van de overledene niet vet gedrukt. Het resultaat was dat de advertentie niet opviel. Daarom worden de kosten van de advertentie niet aan de uitvaartondernemer betaald.

Uitspraak:

De advertentie moest net zo worden als de rouwbrief. De rouwbrief was in grijs (antraciet) gedrukt, met een lichter grijze omranding en de naam van de overledene in vettere letters. De lay-out wijzigde door de tekst naar twee kolommen terug te brengen. Verder is de wens gevolgd, vergeten is echter de naam van de overledene vet te maken. Kleurverschillen zijn moeilijk te beoordelen in (geprinte) previews. De geprinte versie die de ombudsman was toegestuurd (en waarop de advertentie door klaagster was beoordeeld) gaf een vrij licht gekleurd geheel weer. Op de betreffende krantenpagina leek een en ander nog lichter, mede door de meer zwart omkaderde en in zwaardere (en zwarte) letters weergegeven andere advertenties. Klaagster was van mening dat het de uitvaartverzorgster had moeten opvallen dat de naam niet vet was. Klaagster wrijft de uitvaartverzorgster eigenlijk ook het onopvallende effect van de advertentie aan. Klaagster heeft echter zonder enige opmerking de preview goedgekeurd. Klacht wordt ongegrond verklaard.